onsdag 6. januar 2010

På'an igjen...

Ja, så er det "På'an igjen" som det så treffende heter det i Jan Eggums klassiker. Plutselig føles late morgener med hyggelige familiefrokoster fra julen langt unna. Man har nesten glemt hvor fortreffelig pinnekjøttet smakte og hvor flott juletreet så ut, nå står det ribbet for stjerne, pynt og barnåler på verandaen og er intet mindre enn ubrukelig. Fyrverkeriet er skutt opp, adventsstaken lagt på loftet og juleslipset har funnet tilbake til plassen sin i skapet der det vil ligge skrukkete og uberørt i drøye 11 måneder med den samme ribbefett-flekken som i fjor og i forfjor og året før der igjen. Kalenderen viser 6.januar, kolleger har ønsket hverandre "Godt nyttår" og hverdagens rytme er igjen i ferd med å slå rot og det føles uendelig lenge til påske. I alle fall for en NSB-kunde...


Kuldegrader og tog er ikke en god kombinasjon. Hverken infrastruktur eller togmateriell takler snø og temperaturer under frysepunktet. Nå som januar-kulda virkelig har festet grepet om landet byr det på trøbbel. Virkelig trøbbel. Jeg har til gode å komme på jobb eller hjem fra jobb til normaltid de tre første arbeidsdagene i 2010. Materiellmangel, personellmangel, signalproblemer, feil på kjøreledninger - problemene er de samme gamle, men nå som opplyses det at det er kulda som er årsaken. (De sa ikke det da de hadde de samme problemene gjennom vår, sommer og høst i fjor?)
Den hittil beste, men samtidig verste "unnskyldningen" til togforsinkelser fikk vi derimot servert her forleden dag. NSB hadde problemer med innstilte avganger og forsinkelser og årsaken til det var problemer med en del togsett. Dette førte igjen til at NSBs ansatte ikke kom seg på jobb slik at de kunne betjene de togsettene som faktisk fungerte (!) og dermed fikk de problemer med innstlte avganger og forsinkelser pga personellmangel. Hallo! Alle onde sirklers mor, spør du meg...

Det positive er at det blir mer tid til å skrive enn mine tilmålte 1 time og 7 minutter som strekningen tar, men noen flere positive konsekvenser er vanskelig å komme på.

Måtte Kristen Gislefoss og hans kolleger melde om mildere og mer NSB-vennlig vær i tiden som kommer.

Godt nytt år, alle sammen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar